Livestreaming brengt zorg en onderwijs samen

Nog voor het coronatijdperk is de grote oefenruimte bij Rijndam Revalidatie gevuld met zo’n 45 studenten Gezondheidszorgtechnologie van de Hogeschool Rotterdam. Geboeid volgen ze op een groot tv-scherm de verrichtingen van een aantal collega-studenten in een ruimte iets verderop. Met deze les op locatie is de audiovisuele streaming van Rijndam succesvol gelanceerd.  

Voor Stella Verschure, kinderfysiotherapeut bij Rijndam en initiatiefnemer van deze vorm van onderwijs op locatie, is het een spannende ochtend. ‘Samen met mijn collega’s en de Hogeschool Rotterdam heb ik naar dit moment toegewerkt en dan hoop je vooral dat de techniek je niet in de steek laat. Maar het is gelukt. En die studenten, ze zijn muisstil. Dat is een goed teken, ze vinden het interessant.’

Samenwerking
Het begon allemaal in 2018 met een prijsvraag van Word RAATgevert, een project van deRotterdamseZorg.nl, met als doel het verloop in de zorg te verminderen. Aangemoedigd door haar manager stuurt Verschure haar idee voor het aangaan van een intensieve samenwerking tussen onderwijs en praktijk in. Ze wil samen met Hogeschool Rotterdam onderwijs op locatie aanbieden. Verschure is zelf al meer dan 15 jaar docent bij de master Kinderfysiotherapie, dus de samenwerking met Hogeschool Rotterdam ligt voor de hand. Haar plan is goed voor de zorg én voor het onderwijs. Studenten maken al vroeg in hun studie kennis met de praktijk, wat hun motivatie om de studie af te ronden vergroot. En zorgprofessionals worden uitgedaagd om les te geven aan studenten; een boeiende verbreding van hun taken. Het idee valt in de prijzen. Van de 10.000 euro aan prijzengeld, aangevuld met bijdragen van Kinderrevalidatie Fonds Adriaanstichting en de Hogeschool Rotterdam, wordt de benodigde apparatuur gekocht, zoals camera’s en een groot tv-scherm. Het idee is om live mee te kijken met een behandeling. Om de revalidanten niet af te leiden, worden de opnames gestreamd naar een andere ruimte.

Uitdaging
‘Door onderwijs, praktijk en onderzoek te verbinden, onderscheiden wij ons als revalidatiecentrum. Mijn collega’s zijn allemaal enthousiast. We willen graag onze kennis delen en dat kan nu. Lesgeven aan een groep studenten maakt ons werk veelzijdig en interessant. Daar komt bij dat nu veel studenten tegelijk kennismaken met ons werk. Natuurlijk hebben we stagiaires, maar dat zijn enkele, vooraf geselecteerde studenten die je een half jaar over de vloer hebt. Ik hoop dat we juist de diversiteit van een revalidatiecentrum als werkplek goed voor het voetlicht kunnen brengen, waardoor er studenten zijn die denken Wat leuk, ik kies voor een baan in de revalidatie.’

De eerstejaars studenten Gezondheidszorgtechnologie hebben vandaag een aantal prototypes meegebracht. Het zijn hulpmiddelen voor leerlingen die door een handaandoening moeite hebben met schrijven en tekenen. Dit is het vervolg op een eerder bezoek aan Rijndam, waarbij studenten spraken met een jonge revalidant die hulp zocht bij het tekenen van wiskundige figuren, zoals een grafiek of parabool. Cas en Coen*, leerlingen van de naastgelegen Mytylschool De Brug, maken graag tijd vrij om de prototypes te testen. Ze zitten samen met ergotherapeut Liselotte Cornet-Hoogstraten en een aantal studenten in een aparte ruimte. De overige studenten kijken mee met de verrichtingen op het scherm in de grote oefenruimte. Vandaaruit wordt ook de camera bestuurd en ontvangt Liselotte aanvullende vragen of opdrachten via een oortje, die ze vervolgens weer deelt.

Kippenvelmoment
Cas is vooral gecharmeerd van de geodriehoek met magneetjes, die heel makkelijk op zijn plaats blijft liggen. Dat had hij zelf ook wel willen bedenken, lacht hij. Maar het is Coen die voor een kippenvelmoment zorgt. Zijn ‘Wauw!’ als hij naar het kaarsrechte assenstelsel kijkt dat hij zojuist met een van de prototypes heeft getekend, komt luid en duidelijk door bij alle aanwezigen. ‘Door spasmen in zijn armen en handen is iets als een rechte lijn trekken in zijn wiskundeschrift voor Coen nauwelijks te doen. Dit is misschien wel de eerste keer dat het hem is gelukt. Hoe gaaf is dat?! Een groter compliment kun je als student niet krijgen’, duidt Stella Verschure.

Doorschijnend materiaal
Florine behoort tot het werkgroepje dat de speciale placemat ontwikkelde waarmee Coen zijn strakke lijnen trok. ‘Zijn reactie was super leuk om te horen. Zoiets bereik je alleen als je direct met een patiënt of revalidant werkt. Je krijgt feedback en je ziet voor wie je het doet.’ Het prototype zou wellicht verder ontwikkeld kunnen worden, denkt ze hardop. ‘Dan moeten we wel naar een doorschijnend materiaal toe. Glas misschien?’

Nu de studenten Gezondheidszorgtechnologie het spits hebben afgebeten, volgen ook lessen voor studenten kinderfysiotherapie, ergotherapie en logopedie. De volgende stap is dat de opnames ook kunnen worden doorgeschakeld naar de leslokalen op de Hogeschool Rotterdam.

Stella Verschure nodigt revalidatiecentra uit om het systeem van Rijndam te komen bekijken. Mail voor een afspraak: sverschure@rijndamrevalidatie.nl.

* Coen is niet de echte naam van de leerling. Op verzoek gebruiken we een andere naam.