Tanken. Een alledaagse bezigheid waar je niet bij nadenkt. Maar wat als je in een rolstoel zit of door de reuma de tankdop niet open krijgt en het bijna onmogelijk wordt? Voor die mensen is er sinds een jaar de app fuelService. Tanken is een stuk eenvoudiger. De initiatiefneemster in Nederland is Corinne Jeanmaire.

In haar woonkamer laat Corinne trots zien hoe de app werkt. ‘Een goede vriend uit Engeland heeft de app ontwikkeld. In het Verenigd Koninkrijk zijn er al meer dan 3.000 tankstations aangesloten’, vertelt ze. Hij vroeg Corinne het platform in Nederland uit te rollen. Hier zijn nu circa 300 stations van Shell en Total aangesloten. ‘Je kunt er voor kiezen om tankstations in de buurt te zoeken of op een specifieke locatie. Je ziet dan direct waar je assistentie kunt krijgen bij het tanken en hoe je kunt betalen.’

We nemen de proef op de som. Nadat Corinne een tankstation in de buurt van haar huis in Eindhoven heeft geselecteerd, drukt ze op de groene ‘Vraag om hulp-knop’. ‘Ze krijgen daar nu een belletje met de vraag of ze binnen dertig minuten iemand kunnen helpen. Ik hoef mijn situatie niet uit te leggen en dat geeft mij rust. De onzekerheid is weg’, aldus Corinne. ‘Voor hen is dit ook prettig, omdat ze dan weten dat er iemand aankomt. En als ze er even geen tijd voor hebben of de pomp is enkel-bemand, kunnen ze dat ook aangeven. Dan kan de bestuurder hulp aanvragen bij een andere pomp.’

Vanuit de lift rolt Corinne naar haar kleine vierdeurs auto. Ze heeft een complete dwarslaesie overgehouden aan een zwaar auto-ongeluk zeventien jaar geleden in Indonesië. Een jaar lang zag ze praktisch alleen maar ziekenhuizen en revalidatiecentra van binnen. Nu kruipt ze achter het stuur en wringt haar rolstoel er achter aan. Het past allemaal precies. Enkele minuten later rijdt ze de parkeergarage uit. Het is goed voor te stellen dat je dit trucje niet wilt herhalen als je snel wilt tanken.

Onderweg naar het afgesproken tankstation passeren we een Texaco, een van de grote maatschappijen die nog niet is aangesloten bij de fuel-Service. ‘Ik ben met allerlei maatschappijen in gesprek, maar het zijn natuurlijk grote bedrijven. Dat gaat niet altijd even makkelijk.’ Toch is het doel om uiteindelijk alle bemande pompen in Nederland in de app te hebben staan. ‘Mobiliteit is essentieel voor een actief en onafhankelijk leven. Deze service moet er gewoon standaard zijn.’

Al jaren stijgt het aantal onbemande pompen in ons land en in 2017 waren er voor het eerst meer onbemande dan bemande stations. Voor mensen die assistentie nodig hebben een zorgelijke ontwikkeling. ‘Als we niet opletten, verdwijnen ze straks allemaal’, waarschuwt Corinne. ‘Wat moeten mensen die onafhankelijk willen leven dan? Met fuelService willen we bedrijven ook op die verantwoordelijkheid wijzen.’

Corinne opent de app weer als we na tien minuutjes rijden aankomen bij de Shell. De hulp-knop is vervangen voor de gearriveerdknop. ‘Nu kun je aangeven dat je er bent en bij welke pomp je staat. Dan krijgt het station weer een belletje.’ Enkele secondes later staat er iemand binnen al te zwaaien naar Corinne. ‘Vroeger stond ik zelf naar binnen te zwaaien met mijn gehandicaptenkaart. Dit is zo veel beter. Tanken wordt weer normaal.’

De Shell-medewerkster tankt voor vijftig euro. ‘Total heeft al een betaal-app en Shell is daar mee bezig. Binnenkort kun je overal met je smartphone betalen. Tot die tijd is het ‘t makkelijkst om contant te betalen’, legt Corinne uit. De pompbediende is ook blij met de app. ‘Je bent er toch om elkaar te helpen. Nu weten we dat er iemand aankomt aan wie we service kunnen verlenen.’ De app is gratis voor gebruikers en de oliemaatschappijen betalen licentiekosten per pomp. ‘Dat geld gaat naar onderzoek om verlamming te genezen.’

De tank zit weer vol. ‘Op dit moment hebben meer dan zeshonderd mensen de app gedownload. Voor mij gaat het niet om de aantallen, maar om het helpen van mindervaliden. Perfect is het niet, want perfect zou het pas zijn als ik weer kan lopen en zelf tanken. Aangezien dat niet kan, kunnen we er maar het beste van maken, toch?’